04.12.2020

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight on tutkinut, miten urheilutapahtumien järjestäjät ovat onnistuneet turvallisuusjärjestelyissään sekä suomalaisten halukkuutta osallistua tapahtumiin.

Analyysin pohjana oli kuluttajapaneeleista kerätty data jääkiekon Liigan tämän kauden otteluissa käyneiltä marraskuun loppuun mennessä sekä kävijä- ja osallistujapalaute 15:sta eri urheilutapahtumasta kesän- ja syksyn aikana (mm. Kalevan Kisat, Paavo Nurmi Games, Helsinki City Running Day, Suomi-Irlanti jalkapallo, Veikkausliiga).

Eri urheilutapahtumista kerätyn datan mukaan keskimäärin 95 % urheilutapahtumissa käyneistä on mielestään saanut riittävästi tietoa etukäteen turvallisuuteen liittyvistä järjestelyistä. Myös uudet turvajärjestelyt oli koettu toimiviksi ja riittäviksi. Ainoastaan keskimäärin 7 % oli kokenut järjestelyt huonosti hoidetuiksi.

Sponsor insight on Liigan toimeksiannosta seurannut alkukauden ajan myös ihmisten halukkuutta osallistua yleisötapahtumiin (urheilu-, kulttuuri- tai muu). Kuluttajapaneelista kerätyn datan perusteella Liigasta kiinnostuneiden halukkuus osallistua sisätiloissa järjestettävään yli 500 hengen tapahtumaan kasvoi syyskuun 40 %:sta marraskuussa 50 %:iin.

Tapahtumista saadun palautteen perusteella sekä ennakkoviestintä että itse järjestelyt ovat olleet tasolla, joka on mahdollistanut turvalliset puitteet katsojille ja osallistujille, todetaan Sponsor Insightin tekemässä yhteenvedossa.

Lähde: Sponsor Insight, Liiga