Oulun Kärpät Oy -konserniin kuuluvat urheilu- ja siihen liittyvää ravintolaliiketoimintaa harjoittava emoyhtiö Oulun Kärpät Oy, tapahtumaliiketoimintaa harjoittava Qstock Oy, Tunvii Holding Oy:n kautta ravintolaliiketoimintaa harjoittava Tunturiviihde Oy -konserni tytäryhtiöineen sekä Kiinteistö Oy Raksilan Tekojääkentän Katsomo.
Urheilullisesti joukkueen kausi oli vaikea. Ensimmäisen kerran 2000-luvulla playoffs-otteluiden ulkopuolelle jääminen johti emoyhtiön liikevaihdon laskuun ja liiketuloksen tappioon. Emoyhtiön liikevaihto laski 2,0 milj. euroa, mutta tapahtuma- ja ravintolaliiketoiminnat kasvattivat haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta yhteenlaskettua liikevaihtoa 1,3 milj. euroa ja saavuttivat molemmat positiiviset liiketulokset.
Konsernin liikevaihto päätyi 33,1 milj. euroon. Konsernin liiketulos oli 0,7 milj. euroa tappiollinen ja sitä painoi erityisesti 1,5 milj. euron poistot, joista konserniaktiivojen ja aineettomien hyödykkeiden osuus oli 1,3 milj. euroa. Konsernin liiketoiminnan tehokkuutta sekä kassavirran tuottamis- ja velanhoitokykyä paremmin kuvaava käyttökate oli kuitenkin 0,8 milj. euroa positiivinen samalla kun konsernilla on rahalaitoslainoja vain 2,1 milj. euroa. Vahva käyttökate mahdollistaa investoinnit ja siten liiketoiminnan kasvattamisen tulevaisuudessakin.
Konsernin taloudellinen asema on edelleen erittäin vahva. Konsernin omavaraisuusaste oli 59,6 % ja emoyhtiön 87,1 %. Konsernitaseen loppusumma oli 17,4 milj. euroa, josta lyhytaikaisten saamisten ja likvidien kassavarojen osuus oli 8,5 milj. euroa.
Emoyhtiö Oulun Kärpät Oy:n yhtiökokous päätti 26.8.2025, että päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa. Perustamisestaan eli vuodesta 2001 lähtien Oulun Kärpät Oy on jakanut osinkoja yhteensä noin 2,2 miljoonaa euroa, josta lähes 80 % on ohjautunut yhtiön suurimmalle omistajalle eli Kärppä-Säätiölle käytettäväksi pohjoissuomalaisen juniorijääkiekkoilun tukemiseen.
Konsernilla oli tilikauden aikana vakinaisessa työsuhteessa keskimäärin 231 henkilöä. Vakituiselle henkilöstölle maksettiin palkkoja yhteensä 10,1 milj. euroa, minkä lisäksi konserni tarjoaa tilikauden aikaisissa ottelu-, viihde- ja muissa tapahtumissa merkittävän määrän työmahdollisuuksia alueen nuorille.
Syksystä 2024 lähtien on työstetty uutta strategiaa, joka sisältää konsernistrategian lisäksi erillisen urheilustrategian. Syyskuussa julkaistava ”Kärpät 2030-luvulle” -strategia rakentaa tulevaisuutta, jossa keskiössä ovat urheilun lisäksi kasvu ja olosuhteet.
Vaikka kausi 2024–2025 oli urheilullisesti haastava, Pohjoisen yhteisö ei hylännyt omiaan vaikeimmallakaan hetkellä. Oulun Kärpät Oy haluaa kiittää kaikkia tukijoitaan – kannattajia, yhteistyökumppaneita ja muita sidosryhmiä – joiden tuki on ollut korvaamatonta.
Matka jatkuu, ja yhdessä olemme enemmän – kohti uutta aikakautta ja menestystarinaa!